prachtig en indringend verteld verhaal over een man die slachtoffer van de geschiedenis is. Vooral de bijna terloopse manier waarop slachtoffer- en daderrol aan het eind door elkaar gaan lopen is zeer indrukwekkend. Thomas Oerlemans weet de verschillende personages elk een eigen stem te geven. petje af.
Prachtige monoloog. Als toneelspelen een ambacht is, dan is deze voorstelling een meesterstuk. Een geweldig visitekaartje van Thomas Oerlemans, waar we ongetwijfeld nog veel meer van gaan horen.
Spannende tekst waarin elk moraliserend gedoe over dit ingewikkelde thema achterwege wordt gelaten. Goede acteur die dat allemaal smakelijk presenteerd, maar een ingewikkeld gedoe in de vormgeving wat voor mij alleen maar afleidde, jammer want spel en tekst waren voor mij voldoende.
Mooie monoloog over O.J. Simpson, geweldig gespeeld door Frank Sheppard. Ook heb ik nog maar weinig gezien dat het gebruik van televisies op het toneel zoveel bijdroeg aan de voorstelling. Toch een tomaat, voor de vormgeving die uitblonk door veel overbodige lichtwisselingen. Dat heeft zo’n jongen toch niet nodig…
Ali Kouchiry vertelt het verhaal van zijn eerste liefde in Iran. Een liefde die, vanwege de fundamentalistische godsdienst, onmogelijk was. Zeer ontroerend en oprecht!!
Grote Godheid, is dit dan de creme de la creme van de Britse theaterscholen? En moet dit een voorstelling zijn die de jeugd liefde voor Shakespears theater moet bij brengen? Foute muziek, foute kostuums, foute decorwisselingen, foute decorstukken, foute figuranten, zelfs zo erg allemaal dat het bijna niet meer opvalt wat een ontzettend leuk stuk het kan zijn als je acteurs hebt die het enigzins uitmaakt wat hun tekst is.
Er zijn nog steeds mensen die denken dat Shakespeare nergens zo goed wordt gespeeld als in Engeland. Nou, niet door deze smurfen! Ook al zijn ze nog in opleiding, dat wil nog niet zeggen dat ze zomaar met dit soort spel, licht, decor, muziek en grime weg kunnen komen. Oprotten!
Typisch zo’n voorstelling die op het moment boeit maar waar je je twee dagen later van afvraagt wat er nu goed aan was. Toch maar een gewei, omdat het niet slecht was. Mooi, twee actrices die samen een personage spelen, niet echt nieuw, tomaat. Leuk videobeelden, maar niet nieuw en geen duidelijk toegevoegde waarde, tomaat. Eerlijk is eerlijk: vergeleken met de meeste vrije producties is de Tweeling wel OK.
Net meer dan niksig, wat dat betreft doet de vrije productie niet onder voor het gesubsidieerde toneel. Er zaten zelfs aardige vervreemdende en dekonstructieve elementjes in de voorstelling. Maar ja, het bleef gemiep met al die vrouwen op een stokje.